Skip to main content

Risk- och sårbarhetsanalys

Inför varje ny mandatperiod ska alla Sveriges kommuner utföra en risk-och sårbarhetsanalys enligt lagen om extraordinära händelser. <\/div>
<\/div><\/div>\r\n
<\/div>

Analysen ska inneh\u00e5lla en beskrivning av kommunen och dess geografiska omr\u00e5de, hur analysen tagits fram, vilken samh\u00e4llsviktig verksamhet som finns inom kommunen, kritiska beroenden hos kommunens samh\u00e4llsviktiga verksamhet, vilka risker som finns inom kommunen, s\u00e5rbarheter och brister inom kommunens krisberedskap samt ta fram \u00e5tg\u00e4rdsf\u00f6rslag. N\u00e4r kommunens arbete med risk-och s\u00e5rbarhetsanalysen \u00e4r klar, skickas den till L\u00e4nsstyrelsen i Halland.<\/p>

Syftet med risk-och s\u00e5rbarhetsanalysen \u00e4r att minska s\u00e5rbarheten f\u00f6r Falkenberg kommuns verksamheter vid en extraordin\u00e4r h\u00e4ndelse. Risk-och s\u00e5rbarhetsanalysen ligger sedan som grund till andra dokument som ber\u00f6r kommunens krishantering.<\/p>

Risker i Falkenberg<\/strong><\/h2>

I arbetet med kommunens risk-och s\u00e5rbarhetsanalys har f\u00f6rvaltningarna och kommunala bolag analyserat h\u00e4ndelser inom fem kategorier. De har f\u00e5tt bed\u00f6ma hur dessa skulle p\u00e5verka deras verksamheter. De fem kategorierna \u00e4r:<\/p>

  1. Naturolyckor<\/li>
  2. Andra olyckor<\/li>
  3. Sjukdomar<\/li>
  4. Teknisk infrastruktur och f\u00f6rs\u00f6rjningssystem<\/li>
  5. Antagonistiska hot och social oro<\/li><\/ol>

    F\u00f6rvaltningarna och bolagen har \u00e4ven identifierat vilka verksamheter som \u00e4r mest prioriterade och vilka system, tj\u00e4nster med mera de i sin tur \u00e4r beroende av f\u00f6r att fungera.<\/p>

    Detta samlat resulterar i f\u00f6rslag p\u00e5 \u00e5tg\u00e4rder f\u00f6r att st\u00e4rka kommunens f\u00f6rm\u00e5ga att st\u00e5 emot och hantera olika risker.<\/p>

    Naturolyckor<\/h3>

    Inom kategorin naturolyckor ing\u00e5r fr\u00e4mst v\u00e4derrelaterade h\u00e4ndelser som till exempel sn\u00f6ov\u00e4der, stormar och \u00f6versv\u00e4mningar. Dessa h\u00e4ndelser kan ge st\u00f6rningar i trafiken som leder till att personer inte kan transportera sig p\u00e5 v\u00e4garna inom kommunen, det kan leda till str\u00f6mavbrott samt p\u00e5verka vattenf\u00f6rs\u00f6rjningen. V\u00e4derrelaterade h\u00e4ndelser kan d\u00e4rf\u00f6r ha stor p\u00e5verkan p\u00e5 kommunens verksamheter och dess inv\u00e5nare.<\/p>

    Andra olyckor<\/h3>

    Med risker inom andra olyckor avses incidenter som uppkommer pl\u00f6tsligt, oavsiktligt och p\u00e5verkar ett mindre geografiskt omr\u00e5de som kr\u00e4ver r\u00e4ddningsinsatser. Olyckor som har analyserats \u00e4r olyckor som p\u00e5verkar trafik, milj\u00f6, samh\u00e4llsviktiga verksamheter samt inv\u00e5narnas h\u00e4lsa och v\u00e5rd. Ett exempel \u00e4r utsl\u00e4pp av farliga \u00e4mnen som \u00e4r b\u00e5de komplext och resurskr\u00e4vande och som kan ha stor p\u00e5verkan p\u00e5 milj\u00f6, trafik men fr\u00e4mst inv\u00e5narnas h\u00e4lsa.<\/p>

    Sjukdomar<\/h3>

    Olika sjukdomar eller smittor som drabbar en st\u00f6rre del av Falkenbergs befolkning samtidigt skulle medf\u00f6ra stor p\u00e5verkan p\u00e5 kommunens verksamheter. En konsekvens skulle vara att det blir ett stort personalbortfall hos kommunens verksamheter som skulle leda till en s\u00e4mre kvalit\u00e9 p\u00e5 servicen till kommunens medborgare.<\/p>

    Teknisk infrastruktur och f\u00f6rs\u00f6rjningssystem<\/h3>

    Ett avbrott p\u00e5 kommunens tekniska infrastruktur och f\u00f6rs\u00f6rjningssystem som el-, vatten- och telef\u00f6rs\u00f6rjning skulle kunna medf\u00f6ra stor p\u00e5verkan p\u00e5 kommunens verksamheter och d\u00e4rmed medf\u00f6ra risker f\u00f6r milj\u00f6 och h\u00e4lsa.<\/p>

    Antagonistiska hot och social oro<\/h3>

    Kategorin omfattar avsiktliga h\u00e4ndelser, illegala hot och beteenden i o\u00f6nskade situationer som kan inneb\u00e4ra att en extraordin\u00e4r h\u00e4ndelse uppst\u00e5r. Antagonistiska hot och social oro inneb\u00e4r i f\u00f6rl\u00e4ngningen ocks\u00e5 ett hot mot demokrati, r\u00e4ttss\u00e4kerhet och m\u00e4nskliga fri-och r\u00e4ttigheter. Exempel inom den h\u00e4r kategorin \u00e4r terrorism och sabotage som utf\u00f6rs i syfte att skada vad samh\u00e4llet eller en m\u00e5lgrupp anser skyddsv\u00e4rt och som ger politisk eller ekonomisk vinning.<\/p>

    Begreppsbeskrivning<\/strong><\/h2>

    Extraordin\u00e4r h\u00e4ndelse<\/h3>

    Med extraordin\u00e4r h\u00e4ndelse avses en s\u00e5dan h\u00e4ndelse som avviker fr\u00e5n det normala, inneb\u00e4r en allvarlig st\u00f6rning eller \u00f6verh\u00e4ngande risk f\u00f6r en allvarlig st\u00f6rning i viktiga samh\u00e4llsfunktioner och kr\u00e4ver skyndsamma insatser av en kommun eller region (SFS 2006:544, 1 kap 4\u00a7).<\/p>

    Krisberedskap<\/h3>

    Krisberedskap \u00e4r f\u00f6rm\u00e5gan att genom utbildning, \u00f6vning och andra \u00e5tg\u00e4rder samt genom den organisation och de strukturer som skapas f\u00f6re, under och efter en kris f\u00f6rebygga, motst\u00e5 och hantera krissituationer (MSBFS 2015:5, 2\u00a7).<\/p>

    Samh\u00e4llsviktig verksamhet<\/h3>

    En samh\u00e4llsviktig verksamhet uppfyller minst ett av f\u00f6ljande villkor:<\/p>

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis