Lättläst om bostad med särskild service
Här kan du läsa mer om hur det är att bo i en gruppbostad eller en servicebostad.
Det finns alltid personal på plats.
Dom är till för att stötta dig med det du behöver hjälp med.
Här kommer några exempel:
- Hjälp när du ska handla, städa och tvätta.
- Hjälp när du ska laga mat.
- Hjälp när du ska på en aktivitet.
- När du behöver någon att prata med.
Stödet kan se olika ut beroende på vad du behöver hjälp med.

Du bestämmer över ditt eget liv
Det kallas självbestämmanderätt.
När du bor hos oss bestämmer du själv hur du vill ha det.
Ingen kan bestämma åt dig eller för dig.
Ibland kan det vara svårt.
Då hjälper personal dig så att du lättare kan bestämma själv.
Du bestämmer tillsammans med personalen hur du vill att dina dagar ska se ut.
Ni kommer överens om när du klarar dig själv och när du behöver hjälp.
Om det är svårt hjälper personalen dig att göra det tydligt.
Ingen kan tvinga dig att göra något som du inte vill.

Kontaktman
Alla som arbetar på ditt boende kommer att stötta och hjälpa dig i vardagen.
En person ur personalen kommer ha lite mer ansvar kring just dig.Â
Den personen kallas kontaktman.
Ibland har man två kontaktmän.
Exempel på vad kontaktmannen kan hjälpa dig med:
- Kontakten med dina anhöriga och god man.
- Vara med på möten för att stötta dig. Ett exempel är när du gör din genomförandeplan. Du kan läsa mer om genomförandeplanen lite längre ner på sidan.
Kontaktmannen är den som oftast är med på dina möten. All personal stöttar dig i vardagen.

Journalanteckningar
Det kan handla om:
- Att du önskar någonting särskilt.
- Hur du vill göra vissa saker.
- När någonting har förändrats i ditt liv.
All personal gör detta för att kunna ge dig så bra stöd som möjligt.
Det är lag på att skriva journalanteckningar.
Du har alltid rätt att läsa dina journalanteckningar.

Genomförandeplanen
Den innehåller information och beskrivningar om:
- Det som är viktigt för dig.
- Hur du vill ha det i din vardag.
- Det stöd du har rätt till.
- Hur du vill ha stödet från din personal.
- Hur du vill bli bemött.
- Vad du vill göra för aktiviteter.
Det är du som bestämmer vad som ska stå i genomförandeplanen.
Du gör den tillsammans med din kontaktman.
Det kan också vara tryggt att ha med någon som känner dig väl.
Det kan till exempel vara:
- Anhöriga
- God man eller förvaltare
Det är du själv som bestämmer vilka du vill ska vara med.


Aktiviteter på fritiden
Personal kan hjälpa dig när du vill göra roliga saker på fritiden.
Ni planerar också gemensamma aktiviteter. Du bestämmer själv om du vill vara med.
Det kan exempelvis vara:
- Promenad
- Träning
- Utflykt
Det är viktigt att du ska får göra aktiviteter som du tycker om.

Mat och måltider
Personal kan hjälpa dig med:
- Att planera dina måltider
- Att skriva handlingslista
- Att handla
Personal kan också hjälpa dig att laga din mat. Det gör ni tillsammans i ditt kök.
Du och dina grannar kan komma överens om att äta tillsammans om ni vill.
Du väljer själv vad du vill äta i ditt hem.

Din lägenhet
I din lägenhet bestämmer du.
Du bestämmer själv vilka som får komma på besök.
Personal måste fråga dig om de får komma in till dig.
Ingen får gå in i din lägenhet när du inte är hemma om du inte har sagt att det är okej.
Du möblerar som du vill.
Du bestämmer i din lägenhet.

Gemensamma utrymmen
I en gruppbostad finns gemensamma utrymmen. De ligger utanför din lägenhet. Där får alla som bor och arbetar i gruppbostaden vara.
I en servicebostad finns gemensamma utrymmen i närheten av din lägenhet. Där får alla som bor och arbetar i servicebostaden vara.
Personer som inte bor i gruppbostaden eller i servicebostaden får inte vara i de gemensamma utrymmena.
När du får besök är ni i din lägenhet.
I de gemensamma utrymmena kan du, dina grannar och personal umgås och göra aktiviteter tillsammans.

Sekretess
Personalen behöver ibland prata om dig med andra för att du ska få rätt stöd.
De måste fråga dig först.
Du bestämmer vem de får prata med.
Du bestämmer vad de får prata om.
Du kan ändra dig när du vill.
Kontakt
-
Vid frågor eller synpunkter, hör av dig till vårt kontaktcenter. Du får svar direkt eller blir hänvisad till rätt person.
Telefon: 0346-88 60 00
Mejl:Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.