Reparationsbidrag
- Informationsägare: Socialförvaltningen
- Kartzoom: 17
- Webblänk: https://kommun.falkenberg.se/4.794e2c56167f08f83da21f0e.html
Sen 1 juli 2018 behöver att beslut tas i varje reparationsärende, vilket i sin tur gör att du behöver skicka in en formell ansökan.
Så här ansöker du
I varje reparationsärende behöver du lämna in en ansökan. Du kan ansöka
- genom ett telefonsamtal till oss (se kontaktuppgifter nedan) kan du göra en muntlig ansökan
- genom att skicka in en ifylld ansökningsblankett för reparationsbidrag
Det behövs oftast inget intyg från arbetsterapeut. Individuell bedömning görs av kommunens handläggare som vid behov begär in det av dig som söker.
Så här går det till
Du beställer själv reparationen av hantverkare. Konsumenttjänstlagen (1985:71) gäller mellan dig och den hantverkare som utför arbetet i och med att du själv är beställare av arbetet.
När reparationen är utförd, och du fått faktura, ska du skicka/lämna in en kopia av fakturan till oss för handläggning av ärendet. Du kan skicka det till
Du kan samtidigt meddela det kontonummer du vill att bidraget ska betalas in på. Glöm inte clearing nummer. Har vi fått kontonumret tidigare har vi det i vårt system, och det behöver inte lämnas igen.
När vi kontrollerat och godkänt fakturan så tas beslut i ärendet och beviljat belopp sätts in på det angivna kontot.
Du betalar själv fakturan till entreprenören. Du kan om du så önskar be entreprenören att skicka en kopia av fakturan till oss, men den ska ändå stå i ditt namn eftersom det är du som är beställare av reparationen.
Information om service och besiktning för dig som har hiss
Som hissägare är du enligt lag är skyldig att låta hissen regelbundet genomgå service och besiktning.
Service
Hissen ska enligt lag servas 1-2 gånger per år beroende på modell. Kostnaden för service är bidragsberättigat. Fakturor för service skickas i dagsläget direkt till oss från serviceföretaget om det finns ett, av dig, påskrivet avtal inlämnat till oss. I annat fall får man ansöka om bidrag varje gång.
Besiktning
Gällande återkommande besiktningar så har Falkenbergs kommun i dagsläget upphandlat avtal med Salwéns Ingenjörsbyrå i Halmstad som utför besiktningar på alla hissar installerade med bostadsanpassningsbidrag i kommun.
Det har visat sig att SLP i Göteborg skickat ut avtal till brukare i Falkenbergs kommun. Dessa avtal behöver du inte skriva på – om du har gjort det får du kontakta dem och säga upp det avtalet. I annat fall riskerar du att få betala denna kostnad själva eftersom hissen inte behöver besiktigas av två olika företag.
Du har naturligtvis möjlighet att välja SLP som besiktningsföretag istället för Salwéns men måste då låta oss veta detta så vi kan ta bort er hiss hos Salwéns. Du får då ansöka om bidrag efter varje besiktning, och får bidrag till Salwéns pris om det är lägst.
Den 1 juli trädde Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag i kraft.
Bidrag till reparationer
11 § Bidrag lämnas för att reparera sådan anordning eller inredning som har installerats med stöd av bostadsanpassningsbidrag enligt denna lag eller motsvarande äldre bestämmelser om
1. anordningen eller inredningen är av tekniskt slag, eller
2. anordningen eller inredningen har utsatts för onormalt slitage på grund av funktionsnedsättningen.
Utbetalning av kontantbidrag till reparationer
Kommunen ska betala ut kontantbidraget till sökanden när åtgärden har utförts och kostnaderna har redovisats.
Sen 1 juli 2018 beh\u00f6ver att beslut tas i varje reparations\u00e4rende, vilket i sin tur g\u00f6r att du beh\u00f6ver skicka in en formell ans\u00f6kan.<\/strong><\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n I varje reparations\u00e4rende beh\u00f6ver du l\u00e4mna in en ans\u00f6kan. Du kan ans\u00f6ka<\/p>\n Det beh\u00f6vs oftast inget intyg fr\u00e5n arbetsterapeut. Individuell bed\u00f6mning g\u00f6rs av kommunens handl\u00e4ggare som vid behov beg\u00e4r in det av dig som s\u00f6ker.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>","margin":"default"}},{"type":"button","props":{"button_size":"large","class":"cta2024","grid_column_gap":"small","grid_row_gap":"small","margin":"default"},"children":[{"type":"button_item","props":{"button_style":"primary","content":"H\u00e4mta blanketten","icon":"bootstrap--chevron-right","icon_align":"right","link":"https:\/\/kommun.falkenberg.se\/document\/bygga-bo-och-miljo\/bostadsanpassning\/1336-reparationsbidrag-snsokningsblankett\/file","yooessentials_access_conditions":[],"yooessentials_access_mode":"AND"}}],"name":"CTA-knapp 2024"},{"type":"text","props":{"column_breakpoint":"m","content":" Du best\u00e4ller sj\u00e4lv reparationen av hantverkare. Konsumenttj\u00e4nstlagen (1985:71) g\u00e4ller mellan dig och den hantverkare som utf\u00f6r arbetet i och med att du sj\u00e4lv \u00e4r best\u00e4llare av arbetet.<\/p>\n N\u00e4r reparationen \u00e4r utf\u00f6rd, och du f\u00e5tt faktura, ska du skicka\/l\u00e4mna in en kopia av fakturan till oss f\u00f6r handl\u00e4ggning av \u00e4rendet. Du kan skicka det till Du kan samtidigt meddela det kontonummer du vill att bidraget ska betalas in p\u00e5. Gl\u00f6m inte clearing nummer. Har vi f\u00e5tt kontonumret tidigare har vi det i v\u00e5rt system, och det beh\u00f6ver inte l\u00e4mnas igen.<\/p>\n N\u00e4r vi kontrollerat och godk\u00e4nt fakturan s\u00e5 tas beslut i \u00e4rendet och beviljat belopp s\u00e4tts in p\u00e5 det angivna kontot.<\/p>\n Du betalar sj\u00e4lv fakturan till entrepren\u00f6ren. Du kan om du s\u00e5 \u00f6nskar be entrepren\u00f6ren att skicka en kopia av fakturan till oss, men den ska \u00e4nd\u00e5 st\u00e5 i ditt namn eftersom det \u00e4r du som \u00e4r best\u00e4llare av reparationen.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>","margin":"default","title_element":"h4"}},{"type":"accordion_pro","name":"Importerad plusbox (Accordion Pro)","props":{"collapsible":true,"content_column_breakpoint":"m","content_dropcap":false,"image_align":"top","image_grid_breakpoint":"m","image_grid_width":"1-2","image_svg_color":"emphasis","link_style":"default","link_target":false,"link_text":"L\u00e4s mer","show_image":true,"show_link":true,"title_element":"h4"},"children":[{"type":"accordion_pro_item","props":{"content":" Som hiss\u00e4gare \u00e4r du enligt lag \u00e4r skyldig att l\u00e5ta hissen regelbundet genomg\u00e5\u00a0service och besiktning.<\/p> Hissen ska enligt lag servas 1-2 g\u00e5nger per \u00e5r beroende p\u00e5 modell. Kostnaden f\u00f6r service \u00e4r bidragsber\u00e4ttigat. Fakturor f\u00f6r service skickas i dagsl\u00e4get direkt till oss fr\u00e5n servicef\u00f6retaget om det finns ett, av dig, p\u00e5skrivet avtal inl\u00e4mnat till oss. I annat fall f\u00e5r man ans\u00f6ka om bidrag varje g\u00e5ng.<\/p> G\u00e4llande \u00e5terkommande besiktningar s\u00e5 har Falkenbergs kommun i dagsl\u00e4get upphandlat avtal med Salw\u00e9ns Ingenj\u00f6rsbyr\u00e5 i Halmstad som utf\u00f6r besiktningar p\u00e5 alla hissar installerade med bostadsanpassningsbidrag i kommun.<\/p> Det har visat sig att SLP i G\u00f6teborg skickat ut avtal till brukare i Falkenbergs kommun. Dessa avtal beh\u00f6ver du inte skriva p\u00e5 \u2013 om du har gjort det f\u00e5r du kontakta dem och s\u00e4ga upp det avtalet. I annat fall riskerar du att f\u00e5 betala denna kostnad sj\u00e4lva eftersom hissen inte beh\u00f6ver besiktigas av tv\u00e5 olika f\u00f6retag.<\/p> Du har naturligtvis m\u00f6jlighet att v\u00e4lja SLP som besiktningsf\u00f6retag ist\u00e4llet f\u00f6r Salw\u00e9ns men m\u00e5ste d\u00e5 l\u00e5ta oss veta detta s\u00e5 vi kan ta bort er hiss hos Salw\u00e9ns. Du f\u00e5r d\u00e5 ans\u00f6ka om bidrag efter varje besiktning, och f\u00e5r bidrag till Salw\u00e9ns pris om det \u00e4r l\u00e4gst.<\/p><\/div>","content_type":0,"title":"Information om service och besiktning f\u00f6r dig som har hiss"}}]},{"type":"alert","name":"Infobox","props":{"content":" 11 \u00a7<\/strong> Bidrag l\u00e4mnas f\u00f6r att reparera s\u00e5dan anordning eller inredning som har installerats med st\u00f6d av bostadsanpassningsbidrag enligt denna lag eller motsvarande \u00e4ldre best\u00e4mmelser om Kommunen ska betala ut kontantbidraget till s\u00f6kanden n\u00e4r \u00e5tg\u00e4rden har utf\u00f6rts och kostnaderna har redovisats.<\/p><\/div>","title":"Den 1 juli tr\u00e4dde Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag i kraft.","title_element":"h4"}}]},{"type":"column","props":{"image_position":"center-center","position_sticky_breakpoint":"m","width_medium":"1-5"},"children":[{"type":"list","props":{"class":"uk-tile uk-tile-secondary uk-padding-small ","column_breakpoint":"m","css":"@media only screen and (max-width: 960px) { .el-element {position: static !important; } }","icon":"chevron-right","image_align":"right","image_svg_color":"emphasis","image_vertical_align":true,"list_element":"ul","list_horizontal_separator":", ","list_style":"divider","list_type":"vertical","position":"absolute","position_z_index":"3","show_image":true,"show_link":true},"children":[{"type":"list_item","source":{"props":{"content":{"filters":{"search":""},"name":"title"},"link":{"filters":{"search":""},"name":"link"}},"query":{"name":"customMenuItemss"}}}]},{"type":"html","props":{"content":"
AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis
S\u00e5 h\u00e4r ans\u00f6ker du<\/strong><\/h2>\n
\n
S\u00e5 h\u00e4r g\u00e5r det till<\/strong><\/h2>\n
Service<\/strong><\/h3>
Besiktning<\/strong><\/h3>
Bidrag till reparationer <\/strong><\/p>
1. anordningen eller inredningen \u00e4r av tekniskt slag, eller
2. anordningen eller inredningen har utsatts f\u00f6r onormalt slitage p\u00e5 grund av funktionsneds\u00e4ttningen.<\/p>Utbetalning av kontantbidrag till reparationer<\/h3>
Fråga Falkis